Sveriges import och export i spelindustrin

Spelindustrin är en multimiljard industri som täcker hela världen idag. Det estimeras att under 2015 hade industrin en sammanlagt inkomst på över 750 miljarder kronor. Denna siffra har ökad stadigt i många år och förväntas fortsätta att göra detta. Sveriges egen inverkan på spelindustrin har stundvis varit rätt så betydelsefull, och vår import och export av spel är något vi tänkte titta lite närmare på här.

spel_356344094

Import

Importen av spel i Sverige är väldigt omfattande. Trots att per definition är det endast import när en vara förs in i Sverige från ett land utanför EU, är en majoritet av de spel vi spelar idag importerade. Det finns såklart en hel del spel som utvecklas inom EU, och inte bara av indiestudior utan stora aktörer på marknaden. Vi har ju till exempel utvecklarna av den nu världskända spelserien The Witcher, CD Project Red, som grundades och fortfarande arbetar i Polen. Alla spel som de och andra EU-baserade spelstudior utvecklar blir ju då tekniskt sett inte en importvara när en butik köper in dem. Sverige har ju dessutom många egna spelutvecklare, men detta är något vi tittar närmare på i exportdelen av artikeln.

Man man kan nog utan att överdriva säga att majoriteten av spelutvecklarna inom industrin är belägen i länder utanför EU. Många av de spel som dykt upp till konsoler och datorer genom tiderna har sitt ursprung i USA och Japan. Detta beror mycket på att dessa två länder var väldigt centrala i den moderna spelindustrins tidiga historia. Kanske den mest betydelsefulla händelsen inom industrin var den stora kraschen på 80-talet. Detta ledde till slut till att Japanska aktörer kom till USA och senare även till resten av världen. Innan detta var de två spelmarknaderna mer eller mindre helt skilda.

Import är dock inte alltid rätt ord för det sätt ett spel görs tillgängligt för oss i Sverige, även när det gäller spel som utvecklats utanför EU. Använder man sig till exempel av den populära spelplattformen Steam kan man ju snabbt och enkelt köpa och ladda ned ett spel som skapats på andra sidan jordklotet utan att spelet på något sätt kan sägas ha importerats. Desamma gäller även om man bestämmer sig för att spela en pokerturnering över nätet. Även om pokersajten man använder sig av eller klienten man använder för att spela ligger på en server utanför EU har man ju ändå inte importerat spelet.

Export

Sverige är ju ett förhållandevis litet land. Men man kan inte undgå att det har dragit till sig internationell uppmärksamhet många gånger i ett rad olika branscher. Och spelbranschen är helt klart en av dem.

Svenska spelstudior står bakom ett flertal succéer som hyllats av både kritiker och spelare världen över. Kanske det folk tänker mest på här är Minecraft, skapat av Markus Persson och släppt för första gången 2009. Denna enorma succéhistoria för en svensk spelutvecklare finns inte mycket som kan mäta sig med. När det sedan uppdagades i september 2014 att självaste Microsoft skulle köpa Perssons företag Mojang för hela 18 miljarder kronor blev det ju ännu svårare att toppa.

Förutom Minecraft och Mojang är nog ett av de mer kända spelutvecklarna DICE, vilket faktiskt står för Digital Illusions CE, som bland annat skapat den mycket populära spelserien Battlefield och båda Mirror’s Edge spelen. Battlefield är precis som Minecraft ett spel som satte en svensk spelutvecklare på kartan för många, och trots att det första spelet kom ut för 14 år sedan håller sig serien i fronten i FPS-genren genom ett flertal uppföljare och en massa expansioner.

Med både stora studios och små indieutvecklare som skapar underhållning som hela världen älskar, är det inte undra på att den svenska spelindustrin växer som den gör och att exporten av svenska spel ökar stadigt.